تربیت دینی به مفهوم فراگیر آن که به معنای آموزش و پرورش دینی است؛ می‌تواند کلیدی‌ترین نقش را در توسعه معنوی و کمال یک جامعه دینی ایفا نماید. هرگونه کاستی یا کوتاهی در این امر، موجب بروز اختلالات و نابهنجاری‌‌های جبران ناپذیری در پرورش نسل نوین هر جامعه می‌شود. از این‌رو، برای اصلاح جامعه و پیشگیری از انحرافات اجتماعی، لازم است، فرایند تربیت در اندیشه دینی، شناسایی شود. از آن‌جا که آغاز این امر در خانواده است، این گفتار فرآیند آموزش و پرورش دینی را از خانواده آغاز و در گستره‌های فراتر دنبال می‌کند. روش‌ها و راهکارهای زمینه‌سازی تربیت دینی پیش از تولد، آغاز تولد و پس از آن را در چارچوب کریمه‌های قرآنی، سیرة پیامبر و امامان معصوم به بحث می‌گذارد.

نشست با موضوع وظیفه تربیتی والدین در قبال کودکان در ادامه سلسله نشست‌های مرکز مشاوره مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر سیروس پیررفتی روحانی و روانشناس حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: امروزه دغدغه والدین این است که چگونه ارزش‌های مذهبی را در جهانی که شیشه‌ای است و مرزی ندارد و دهکده جهانی است، منتقل کنیم؛ به‌عنوان مثال می‌گویند فرزند من الان در اتاقش است اما معلوم نیست با کجای دنیا در ارتباط است یا در مدرسه معلوم نیست با چه کسی و چه اعتقادی هم‌درس است. پس ما باید برای همه این فضاها برنامه داشته باشیم. پیررفتی افزود: بچه‌ها را باید در سنین مختلف شناخت و باید بدانیم بچه‌ها در هر سنی چه ویژگی روحی دارند و متناسب با اصول سنی او رفتار کنیم وگرنه به‌جای رشد، آسیب می‌زنیم یعنی باید ویژگی شناختی و عاطفی و بعد معنوی آن سن خاص را بدانیم و متناسب با همان خوراک بدهیم.

سپس نوبت به طرح سوالات والدین از کارشناس نشست رسید که هریک از ایشان بنا به مسائل موجود سوالات خود را مطرح و به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند.

 

نشست وظیفه تربیتی والدین در قبال کودکان

نشست وظیفه تربیتی والدین در قبال کودکان