بیانیه مرکز اسلامی مسکو در محکومیت اعدام شیخ نمر:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا  احزاب 23

 

اعدام ناجوانمردانه فقیهی پارسا که منشأ خدمات بسیاری در اعتلای فرهنگ ناب محمدی(ص) در سرزمین وحی بود، انزجار و نفرت بیش از پیش همه انسان های آزاده جهان را برانگیخت.
این جنایت فجیع در حالی رقم خورد که مجامع مدعی حقوق بشر چشمان خود را بر روی جنایات بی شمار حکومت های مستبد و کژاندیش بسته اند و همچنان فجایع بسیاری در یمن، بحرین، عراق، سوریه و دیگر کشورها با پشتیبانی اینان و سایر هم پیمانانشان رقم می خورد.

بی شک شهادت و لقاء الهی، آن هم برای انجام دو فریضه الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر افتخاری بزرگ است که نصیب پاکان و صالحانی چون این شیخ شهید می شود.

این نوع شهادت ها نه تنها طرفداران واقعی آزادی خواهی را ساکت و خاموش نخواهد کرد، بلکه آنها را در استیفای مسئولیت انسانی خود مستحکم تر خواهد نمود. البته بسیار روشن و بدیهی است که هیچ عاقلی چنین عملکردهایی را فرقه ای، قبیله ای و یا مذهبی نمی داند؛ بلکه نه فقط همه مسلمانان اعم از شیعه و سنّی، بلکه هر آزادفکر و آزاداندیشی آنرا ناجوانمردانه و نابخردانه می داند و این جنایت آشکار را غیرانسانی و غیراسلامی تلقّی می نماید.

سخنان حکیمانه و برخاسته از منطق قرآنی رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که دست انتقام الهی گریبان مرتکبان این جنایات بزرگ را خواهد گرفت مرهمی بر دل‌های مالامال از زخم و اندوه مسلمانان و آزادگان داغدار است.

مرکز اسلامی مسکو ضمن محکوم نمودن اعدام ناجوانمردانه آیت الله شیخ باقر النمر، شهادت مظلومانه این عالم مجاهد را به پیشگاه حضرت ولی­عصر (عج)، مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان تسلیت می گوید.



شیخ نمر که تحصیلات مقدماتی خود را در شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری، برای آشنایی نزدیکتر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.

آیت‌الله النمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) به ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی در حضور اساتید این حوزه پرداخت.

از جمله خصوصيات اخلاقی وی را بايد بلندمنشی و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش‌های ديني ملاحظه کرد که بازتاب آن به‌خوبي در خط مشي فکری و جهادی اش آشکار بود.

همچنين شيخ، از ديدی باز و آگاه نسبت به حوادث جاری پيرامون خود در منطقه برخوردار بود و همين موجب شده بود تا دارای ديد تحليلی دقيقی از جريان امور در عرصه‌های اجتماعی و سياسی باشد که يکي از دلايل آن بنا به گفته وی ارتباط عميق وی با قرآن و اهل بيت عليهم‌السلام بود که همواره روشنگر راه وی در زندگي بوده‌اند.

نخستین بازداشت شیخ نمر در مه 2006 میلادی به وقوع پیوست و همچنین وی در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی دربارهٔ قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.

در اتهام شیخ چنین آمده بود: وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.

شیخ نمر در بامداد روز شنبه 12 دی ماه 1394 برابر 2 ژانویه 2016 اعدام شد.


مرکز اسلامی مسکو ضمن محکوم نمودن مجدد اعدام ناجوانمردانه آیت الله شیخ باقر النمر، از عموم مسلمانان دعوت می نماید تا در مجلس بزرگداشت آن شهید والامقام، شنبه (9 ژانویه 2016) بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 18) شرکت نمایند.

 




برای مشاهده ی نشانی مرکز اسلامی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://icrus.ru/fa/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7