بسم الله الرحمن الرحیم

 

همزمان با جشن میلاد حضرت وليعصر، امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ، اولین جشنواره فرهنگی «مهدویت» به همت سازمان دینی شیعیان مسکو برگزار می گردد.

به یاری خداوند متعال و عنایات حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و به پشتوانه همراهی منتظران ظهور آن آفتاب عالم تاب، اولین جشنواره فرهنگی «مهدویت» به همت سازمان دینی شیعیان مسکو در 3 بخش شعر مهدوی، مقاله و کتابخوانی مصادف با ولادت پر نور آن حضرت در خردادماه 1395، برگزار می­شود.

پوستر جشنواره مهدویت

رویکرد جشنواره:

انتقال فرهنگ مهدویت به نسل نو و کسانی که آشنایی کمتری با امام عصر، حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دارند، کار بسیار سخت و در عین حال، باظرافتی است و کمترین کج سلیقگی در آن، باعث وازدگی از این فرهنگ خواهد شد. زیرا فرهنگ مهدویت، فرهنگ ارزش ها و همان فرهنگ دین است و همان طور که انتقال ارزش­های دینی بدون ظرافت های خاصّ خود، ممکن نیست، انتقال فرهنگ مهدویت به نسل نو و تربیت آن ها به عنوان نومنتظرانِ ظهور حضرت (علیه السلام) نیز، بدون شیوه‏ های خاصّ خود ممکن نخواهد بود. نسل نو باید وضعیت ایده آلی را که در جامعۀ مهدوی تحقّق خواهد یافت، بشناسد، تا بتواند جایگاه و وضعیت موجود را مورد نقد و بررسی قرار دهد. زیرا کسی که وضعیت ایده آل را نشناسد، کاستی‏های وضعیت موجود را نیز نخواهد شناخت.

بذر اندیشۀ مهدویت و فرهنگ انتظار، برای جوانه زدن در وجود آدمی، نیازمند بستر و فضایی مناسب است تا رشد و نموّ نموده و در وجود آدمی ریشه دوانده و به درخت پُرمیوۀ انتظارِ پویا تبدیل شود. بنابراین نخستین کاری که در انتقال فرهنگ مهدویت باید انجام شود، فضاسازی است.

هدف از برگزاری این جشنواره که با حمایت مرکز اسلامی مسکو و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه می باشد؛ ايجاد بستر و فضای مناسب برای آشنایی و رشد هرچه بیشتر شیعیان مقیم مسکو با معارف مهدویت و رقابتی سالم جهت رشد و ارتقاء فرهنگ مهدویت و بیان مسائل مربوط به جامعه منتظر در اين عرصه مي باشد. همچنين تلاش خواهد شد تا با نقد و بررسی آثار شرکت کنندگان، فرصتی مناسب تر برای رشد و تعالی شناخت حقیقی معارف مهدویت ایجاد شود.

 

شرايط شرکت:

1 . شركت براي عموم آزاد است.

2 . ارسال آثار به یکی از زبان های فارسی، روسی و آذری امکان پذیر است.

3 . هر شرکت کننده مجاز به ارائه یک مقاله یا یک شعر با موضوع «مهدویت» در این جشنواره است.

4 . تعداد صفحات مقالات می بایستی بین 5 تا 10 صفحه A4  و همچنین تعداد سطرهای اشعار حداقل 15 سطر باشد.

5 . فایل سوالات بخش کتابخوانی به همراه منبع آن به پیوست ارسال شده است.

6 . شایسته است شرکت کنندگان محترم از ارایه مقالات و یا اشعار راه یافته به دیگر جشنواره ها و مسابقات داخلی به این جشنواره خودداری کنند.

7 . علاقه مندان شركت در جشنواره بايد فرم ثبت نام در جشنواره را (موجود درآخرین صفحه) تكميل و به پست الکترونیکی جشنواره به نشانی festivalshaban@gmail.com ارسال نمایند. عدم ثبت نام و ارسال فرم ثبت نام به منزله عدم شركت در جشنواره محسوب مي شود.

8 . ارسال آثار، فقط از طریق پست الکترونیکی جشنواره به نشانی festivalshaban@gmail.com امکان پذیر است.

9 . حجم فایل ارسالی حداقل 1 و حداکثر 5 مگا بایت با پسوندMicrosoft Word  و PDF باشد.

10 . تكميل فرم و ارسال آثار به منزله قبول شرايط و مقررات جشنواره است.

11 . در صورت عدم رعایت قوانین و شرایط شرکت، اثر در هر مرحله ای از جشنواره حذف و امتیازات آن سلب می شود.

12 . اطلاعات فرم ثبت نام و عناوین آثار در تهيه مطالب انتشاراتي و نمايشگاهي مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از این رو مسؤولیت صحت اطلاعات ارسالي بر عهده شركت‌كننده است.

13 . مجموعه تمامی آثار جشنواره به برگزیدگان هر رشته اهدا می شود.

14 . آثاري كه پس از تقویم اجرایی مقرر به دبيرخانه ارسال شوند به جشنواره راه پيدا نخواهند كرد.

15 . آثار برتر پس از بررسی کارشناسی هیئت داوران از نظر محتوایی، فقهی، علمی و استنادی برگزیده می شوند.

16 . تصميم‌گيري درباره موارد پيش‌بيني و اعلام‌نشده، بر عهده دبیرخانه جشنواره است.

 

موضوعات پیشنهادی در بخش مقالات:

  • مهدویت و آخرالزمان
  • تربیت و خانوده منتظر
  • وظایف جامعه منتظر
  • مهدویت و جهانی سازی
  • ظهور منجی در سایر ادیان
  • نقش منتظر در زمینه سازی ظهور

به 3 نفر برتر در هر بخش هدایای نفیسی تعلق می گیرد.

 

تقويم اجرايي:

  • شروع ثبت‌نام و ارسال آثار:دوشنبه 7 اردیبهشت 1395
  • آخرين مهلت ثبت نام و ارسال آثار: یکشنبه 25 اردیبهشت 1395
  • اعلام نتایج نهایی در تمامی بخش های جشنواره و اجرای مراسم: شنبه 1 خرداد 1395 در محل مرکز اسلامی مسکو (مسکو، آلتوفيسكي شوسه، A79، ساختمان مرکز اسلامی)
  • آدرس و شماره تماس دبیرخانه جشنواره: مسکو، خیابان یونیخ لنینسف شماره ۱۶ – مترو: وولژسکایا و یا پچاتنیکی یا تکستیلشیکی – تلفن 88 47 214 925 7+

 سوالات بخش کتابخوانی

منابع